De eerste Bossche Pride Walk verbindt stad & community
Op donderdag 18 juni vindt vanaf 18.30 uur de allereerste Bossche Pride Walk plaats. Met deze kleurrijke wandeling vraagt de organisatie aandacht voor Pride Month, die jaarlijks in juni wordt gevierd. Het initiatief draagt bij aan het versterken van de queer community en het vergroten van de zichtbaarheid in de stad.
De Pride Walk start aan de voorzijde van station ’s-Hertogenbosch. Vanuit daar loopt de groep over het regenboogzebrapad via de Stationsweg de binnenstad in. Een blikvanger is 25 meter lange regenboogvlag die tijdens de wandeling wordt meegedragen. Een krachtig symbool voor zichtbaarheid, verbinding en inclusiviteit. Op de Markt, bij het stadhuis, wordt kort stilgestaan voor een fotomoment. Rond 20.00 uur komt de Pride Walk aan bij de Verkadefabriek.
Daar is iedereen welkom in de Serre, het bruisende festivalhart van het Queer Arts Festival. Om 21.00 uur wordt in de Grote Zaal van de Verkadefabriek het Queer Arts Festival officieel geopend met het programma Queer we go! Een bonte Brabantse verzameling van queer artiesten, performers en makers die het podium claimen - ieder op diens eigen manier.
De Pride Walk is vrij toegankelijk: iedereen wordt van harte uitgenodigd om mee te lopen, liefst met een regenboogvlag of ander zichtbaar teken van steun. Medeorganisator Eddie Altenburg-Collin van COC Noordoost Brabant verwacht zo’n 50 tot 100 deelnemers voor deze eerste editie, maar hoopt stiekem op meer: “We merken dat er veel enthousiasme is in de stad. Het is mooi om te zien dat zoveel partijen zich achter dit initiatief scharen.”
De betrokken partijen zijn onder meer het Queer Arts Festival/Verkadefabriek, Den Bosch City, COC Noordoost Brabant en regenboogsportvereniging Zoete Lieve Gerritje; de gemeente ’s-Hertogenbosch ondersteunt het initiatief. Met deze eerste editie zet 's-Hertogenbosch een belangrijke stap richting meer zichtbaarheid, acceptatie en verbinding binnen de stad.
Voor meer informatie, klik hier